Skrevet den 09. sep 2018

Vegetarisk forening: Bliv en del af det plantebaserede erhvervseventyr

Fremtidens Mad kød dansk vegetar forening
Rune -Christoffer Dragsdahl, Dansk Vegetarisk Forening, talte om mindre kødforbrug ved Fremtidens Mad på Ryegaard Gods.
Foto: Jens Panduro

Det danske fødevareerhverv gør klogt i at lytte til de vegetariske forbrugere, skriver Rune-Christoffer Dragsdahl, generalsekretær i Dansk Vegetarisk Forening og nyt medlem i Verdens Bedste Fødevarer.


Da Politiken i december 2017 ringede til mig og spurgte om min kommentar til den nye plantefars, som Naturli’ og Dansk Supermarked var ved at lancere, kaldte jeg det en verdenssensation.

Det gjorde jeg, fordi vi i DVF følger tæt med i den internationale udvikling, hvorfra vi ved, at fødevarer, der imiterer strukturen og smagen i kød, er noget, som både Bill Gates, Richard Branson og Googles CEO investerer enorme beløb i. Sensationen var, at Naturli’ havde fået det prismæssigt helt ned på niveau med hakket oksekød, og at Dansk Supermarked havde besluttet at placere det i køledisken ved siden af kødet.

Samme dag, som Politiken offentliggjorde historien, interviewede TV2 News mig. Studieværten i News & Co. forsøgte med en sarkastisk kommentar at gøre grin med min brug af ordet verdenssensation. Men den, der ler sidst, ler bedst. Mit ordvalg endte med at få en tur rundt i hele den danske presse, fra Aftenshowet til de fleste lokalaviser, og da plantefarsen ramte kølediskene i januar, havde alle hørt om det nye produkt.

Få uger efter var produktet på vej til Australien, og det eksporteres i dag til adskillige lande. Og det har opnået en markedsandel i Danmark, der svarer til cirka 5 % af oksekødet.

Læs også: Fremtidens mad – rivegilde eller ædegilde?

 

Plantefars skaber arbejdspladser

Hvad alle kan lære af forløbet om plantefarsen er således, at når der kommer et dansk plantebaseret produkt, som vitterligt er en verdenssensation, så skal man glæde sig over det. Fordi det skaber arbejdspladser, eksport og gavner hele det danske fødevareerhvervs omdømme i udlandet som værende innovativt. Samtidig inspirerer det andre virksomheder til at tænke i nye baner.

Forsøg på at modarbejde det – f.eks. ved at blive vred over, at det omtales som ’kød’ og har fået plads i køledisken ved siden af kødet – kan være direkte skadeligt for dansk fødevareerhverv. Mange produkter starter på hjemmemarkedet, og hvis det går godt med disse produkter, kan de danne grundlag for en eksportsucces. Hvis produkterne modarbejdes af konservative kræfter på hjemmemarkedet, kan det således ende med, at de aldrig kommer til udlandet – og derved går landet glip af eksportindtægter og arbejdspladser.

Læs også reportage fra eventen om fremtidens mad – med eller uden kød

 

Vegetarer på fremmarch

I Danmark viser tal fra Coop Analyse, at 4 % af befolkningen i 2010 spiste mindst halvdelen af ugens måltider som vegetariske – helt uden rødt kød, kødpålæg, fjerkræ og fisk.  I 2017 var det steget til 8 %. I 2018 er det steget til 12 %. Blandt de unge er det 18,5 %. Og 51 % af befolkningen ønsker at spise mindre kød.

Disse fem tal fortæller, at udviklingen i danskere, som spiser overvejende vegetarisk, stiger meget kraftigt, og at udviklingen vil stige fremover. Og de fortæller også, at det danske fødevareerhverv er nødt til at lytte til denne udvikling nu. For der er et enormt potentiale – både i Danmark og på verdensplan.

Der er nogle få danske virksomheder, som er meget synlige med nye produkter, men der er stadig mange udenlandske produkter, og efterspørgslen vil stige fremover. Så det er om at stige ombord på toget, som kører nu.

Blogindlægget fortsætter under podcasten fra Foodpod Denmark

Globale spillere skruer op for planterne

Det kan man blandt andet forvisse sig om ved at se på nogle af de globale spilleres investeringer og tiltag.

I 2017 købte det franske gigantmejeri Danone det amerikanske firma WhiteWave Foods. De producerer plantebaserede alternativer til mælk under en række forskellige mærker. Købet har allerede vist sig som en god investering, som også understøttes af tal fra USA, som viser, at salget af mælk falder, mens der er kraftig vækst i alternativerne.

Også den globale fødevarekoncern Unilever satser stort på planterne, og Nestlé Norden holdt sidste år en vegetarisk uge for deres ansatte. Samtidig opfordrede de andre virksomheder til at gøre det samme.

En række fremtrædende milliardærer har investeret store summer i udvikling af kødalternativer. Heriblandt Richard Branson, som ejer flyselskabet Virgin Atlantic. Han har – sammen med Bill Gates og Cargill, som er en af USA’s største fødevarevirksomheder – investeret 17 millioner dollars i Memphis Meats, som producerer kød uden dyr. I den forbindelse udtalte Branson, at han tror på, at verden om cirka 30 år er holdt op med at producere kød fra dyr, og at alt kød vil være lavet af enten stamceller eller planter.

Bill Gates har også investeret i ”Beyond Meat”, som laver plantebaseret kød, der storsælger i USA. I år er det også kommet til Storbritannien, og Tyson Foods, der er storproducent af kød, har købt en del af firmaet.

Læs også: Poilitikenkronik: Kan økologiske kyllinger redder verden?

Læg æg i flere kurve

Specifikt i forhold til klimadagsordenen overser mange, at hvis klimaforandringerne for alvor begynder at løbe løbsk, så vil der i stigende grad komme fokus på massiv genskovning til at opsuge CO2, hvilket kun er muligt, hvis landbrugsarealet reduceres drastisk. Dette er kun muligt, hvis fokus flyttes fra animalske til vegetabilske fødevarer.

Et gammelt ordsprog siger, at man skal passe på med at lægge alle sine æg i én kurv. Et af de spørgsmål, jeg gerne stiller til danske virksomheder, landmænd og politikere er derfor: Tør I virkelig tage den enorme risiko, der er i at lægge de fleste af æggene i den animalske kurv, når verden fremover i stigende grad, ikke mindst af klimamæssig nødvendighed, vil lægge bælgfrugterne i den plantebaserede skål?

Fleksitarer, vegetarer og veganere er de forbrugere, som gennemsnitligt bruger flest penge på mad, fordi de går meget op i mad. Hvorfor skal vi købe produkter lavet af udenlandske ingredienser produceret af udenlandske virksomheder? Det giver ingen mening, når vi lever i et land, hvor landbruget spiller så stor en rolle, og når vi med glæde betaler for danske plantebaserede produkter af høj kvalitet. Det kræver blot, at nogen producerer dem.

Det var en pragtfuld nyhed, da vi i marts kunne læse, at Nakskov Mills på Lolland var begyndt at gøre klar til at forarbejde plantefars baserer på ærter – danske ærter. Og senere på året lancerede Naturli’ så en ærtefars. En gevinst for danske arbejdspladser.

Flere danske virksomheder er begyndt at få øjnene op for mulighederne. Det er kun godt, for jo flere virksomheder, jo bedre chancer for flere nye produkter, der kan ramme mange forskellige målgrupper.

Der er for eksempel en hel verden af andre bælgfrugter, som venter på at blive udforsket og dyrket. Der er også masser af plads til mange andre produkter, meget gerne også flere økologiske, da de forbrugere, som spiser overvejende eller helt plantebaseret, køber en meget høj andel af økologiske produkter.

Danmark har således alle forudsætninger for et plantebaseret erhvervseventyr. Vi håber, at det danske fødevareerhverv vil med ind i den fremtid, som venter forude.

Rune-Christoffer Dragsdahl slutter sig til medlemmer som Anne Sofie Vestergaard PoulsenFood Innovation HouseSøren IlsøeKaj StjernholmFarmbackup Ryegaard og Trudshold Godser Nature EnergyDI Fødevarer,  KiselgårdenDansk PlanteværnStorkedalMichael NielsenKim Kjær Knudsen, COOP, Teknologisk Institut og Aalundgaard

Her kan du melde dig selv ind

Følg os!