Stryhns og Carlsberg er for længst trukket i det grønne arbejdstøj. Kom med i nyt netværk og del og få viden fra fødevarebranchen.
Af Jeppe Olsen, VBF Medier, for DI – bæredygtig forretningsudvikling. Artikel kan frit downloades redigeres og anvendes efter god journalistisk praksis. Og med behørig kreditering.
En god, effektiv bæredygtig omstilling giver væsentlige konkurrencefordele og et forbedret image.
Stryhns Gruppen er en af de virksomheder, der seriøst og metodisk har arbejdet med bæredygtighed gennem nogle år. Udarbejdelsen af et klimaregnskab har fra begyndelsen været det vigtigste redskab.
For hvis man ikke kender sin virksomheds klimaaftryk, risikerer man at sætte en retning, som alligevel ikke giver nogen mening på længere sigt. Det mener Stryhns Gruppens CEO, Kristian Kornerup Jensen.
– Vi begyndte med at lave et klimaregnskab, og det vil jeg anbefale alle at gøre. Det er en fantastisk mulighed for at blive klogere på sin forretning, siger Kristian Kornerup Jensen.
Stryhn Gruppens’ klimaregnskab afslørede for eksempel, at over 80 procent af virksomhedens aftryk kommer fra råvarerne og ti procent fra emballagen.
Artiklen fortsætter under videoen.
Skal give mening for forretningen
På baggrund af klimaregnskabet har Stryhns Gruppen sat en række klimamål, som er blevet videnskabeligt valideret af Science Based Targets-initiativet, der er på linje med ambitionen om at holde den globale opvarmning på højest 1,5 grader.
Målene er blandt andet CO2-neutral produktion i 2030 og CO2-neutralitet i hele værdikæden i 2050. I 2025 skal al emballage fra Stryhns Gruppen desuden kunne genanvendes.
– Målene sætter rammen for vores videre arbejde og gælder både vores egen udvikling af produkter og investeringer i produktionen og vores største leverandører. Hvis vi skal handle med dem, skal de have sat deres egne videnskabsbaserede klimamål inden 2025, siger Kristian Kornerup Jensen.
Han understreger, at Stryhns Gruppen ser på arbejdet med bæredygtighed som en business case, og man sætter gang i de grønne initiativer, når det giver mening for forretningen.
Læs også: Danish Crown præsenterer livscyklusvurdering for deres køds klimaaftryk
Stolthed hos Carlsberg
Hos Carlsberg er der siden 2005 blevet lavet klimaregnskaber. Gennem årene har man indsamlet stadig flere og mere detaljerede oplysninger.
Det er således data fra 2016, der ligger til grund for, at Carlsberg som den første danske virksomhed og som en af de første ti i verden fik godkendte Science Based Targets.
Sustainability Manager Tenna Skov Thorsted er stolt af, at Carlsberg med deres indsats har været med til at inspirere andre virksomheder.
– Da vi satte det her i gang, var det revolutionerende. Nu ser vi, at både vores konkurrenter og andre store virksomheder tager de samme skridt. Og jo flere, der gør en indsats, jo større effekt får det, siger Tenna Skov Thorsted.
Kommunikation inspirerer andre
En væsentlig del af opgaven er at kommunikere den indsats, man yder, på den rigtige måde. Både i forhold til forbrugeren, og til at kunne inspirere andre virksomheder.
– Det er vigtigt, at man har noget konkret at kommunikere og gerne med synlige ting, som da vi eksempelvis lancerede vores sixpack, der er limet sammen, eller vores papirflaske. Det handler om at bruge eksponeringen til at inspirere andre til at handle mere bæredygtigt, siger hun.
Ifølge Tenna Skov Thorsted er der flere gode grunde til at lave klimaregnskaber og dermed aktivt melde sig ind i den grønne omstilling. Det gælder både om at imødekomme de skærpede krav fra kunder, myndigheder og forbrugere og om at høste den økonomiske gevinst ved eksempelvis energibesparelser og lavere CO2-udgifter.
Men det handler i særdeleshed også om, at Carlsberg gerne vil gøre en indsats i forhold til en af de største udfordringer, som verden står overfor.
– Det er den vej, verden går, og det er nødvendigt, hvis man også fremover vil drive en forretning, fastslår hun.
En grøn værktøjskasse
Mange andre fødevarevirksomheder er på vej gennem de samme processer som Carlsberg og Stryhns. Derfor har konsulentvirksomheden SustainX sammen med Dansk Industri (DI) sat gang i et nyt samarbejdsprojekt, hvor fødevarevirksomheder kan udveksle erfaringer om arbejdet med bæredygtighed og grøn omstilling.
– Vi tilbyder en grøn værktøjskasse til virksomheder, der vil arbejde med den grønne omstilling. Ved at involvere sig i et branchespecifikt netværk kan man gøre mere end kun dele læringer og erfaringer med andre. Man er med til at flytte ting sammen på en måde, der er sværere at gøre alene og uden ekspert hjælp, siger Mie Skjødt Sørensen, afdelingsleder hos SustainX.
Hun bakkes op af DI’s Erik Thomas Johnson, fagleder for bæredygtig omstilling.
– Deltagerne i samarbejdsprojekter høster kæmpe afkast, når de arbejder sammen. Bæredygtighed er blevet et forretningskritisk område i fødevarebranchen, og derfor er deltagerne meget motiverede for at opnå nogle resultater, siger Erik Thomas Johnson.
Samarbejdsprojektet Accelerating Change Together’ sættes i gang den 17. marts med et webinar, og man kan tilmelde sig via dette link: Informationsmøde om samarbejdsmuligheder for virksomheder i Fødevarebranchen.
Mere information hos Erik Thomas Johnson på mail etjo@di.dk. Tlf: Tlf: 33774784
Skal vi fortælle din gode historie?
Verdens Bedste Fødevarer tilbyder hjælp til at få fortalt de mange gode historier om danske fødevareproducenters anstrengelser for at gøre ting bedre for: Miljø, klima, natur, dyrevelfærd og arbejdsmiljø.
Læs mere om tilbuddet her: “Skal vi hjælpe med at fortælle din gode fødevarehistorie?”
Bliv medlem
I Verdens Bedste Fødevarer tror vi på, at danskerne vil støtte massivt op om danske kvalitetsfødevarer. Ligesom vi støtter op om et bæredygtigt og velfungerende fødevareerhverv. Derfor håber vi, du også vil blive medlem i Verdens Bedste Fødevarer