Steffen Andersen formand i VBF

Ny bestyrelse i VBF: Kurser skal lære fødevarebranchen at tjene penge på bæredygtighed

Kurser skal lære fødevarebranchen at tjene penge på bæredygtighed, mener ny formand (se video under artiklen) og bestyrelsesmedlemmer i VBF.

Af Felix Stark, stifter og talsmand i VBF. Artikel og billeder kan frit downloades og gengives med kildeangivelse og efter god journalistisk praksis. Foto og video af og med Steffen Andersen: Tom McKenzie

Tilmeld gratis nyhedsbrev!

Steffen Andersen vil lære fødevarebranchen at tjene penge på bæredygtighed
Steffen Andersen vil lære fødevarebranchen at tjene penge på bæredygtighed. Foto: Tom McKenzie.

Tidligere fødevaredirektør Steffen Andersen er valgt til ny formand i foreningen Verdens Bedste Fødevarer. Han er parat til at sætte alle sejl til i rollen som ny formand for foreningen.

– Det giver så meget mening at være med til at engagere danskerne, fødevarevirksomheder, landbrug og andre aktører i en organisation, der arbejder for et formål, alle bør kunne være enige om: At udvikle de danske fødevarer, så de tager endnu større hensyn til miljø, klima, natur, dyrevelfærd og arbejdsmiljø, siger Steffen Andersen.

Sælgere og indkøbere ved for lidt

Han vil sammen med tre øvrige nye bestyrelsesmedlemmer, Jakob Skriver, Henriette Horn Laustsen og Carsten Lass have stærkt fokus på at hjælpe fødevarevirksomheder med at kommercialisere de tiltag, de gør for at skabe en mere bæredygtig produktion. Blandt andet gennem skræddersyede kurser.

– Min erfaring fra de fødevarevirksomheder, jeg har været i, er, at den indsats, der bliver gjort for at forbedre kvaliteten, hvad enten det er i forhold til madoplevelsen eller bæredygtigheden, forbliver lidt en hemmelighed hos dem, der skaber den. Sælgere og indkøbere har for lidt indsigt i det arbejde, der er gjort, og de er jo faktisk det vigtige forbindingsled til forbrugerne, siger Steffen Andersen, som selv har været med til at træne salg og marketingfolk i at forstå og bruge virksomheders kommunikationspotentiale og  kommercialisere bæredygtighed.

Læs også: Uvidende forbrugere lader sig bespise af uvidende sælgere

Kæphest for alle tre

Tanken om at klæde indkøbere, sælgere og marketingfolk på til øget salg gennem kvalitet er også en kæphest for de tre øvrige nye bestyrelseskandidater

Carsten Lass har sin egen rådgivningsvirksomhed under navnet Attitide2Perform, som beskæftiger sig med at bygge bro mellem strategi og de daglige handlinger, der skal sikre resultaterne. Fokus er på strategi, organisering, ledelse og de kommercielle discipliner indenfor salg og marketing. Han siger:

– Jeg ser frem til at blive endnu mere involveret i dagsorden omkring fødevarer, og hvordan vi får de rette budskaber ud at leve hos forbrugerne. Jeg står fuldt og fast på, at vi i Danmark har nogle af verdens bedste fødevarer, og det skal detail og foodservice kæderne involveres dybere i, så vi sammen kan nå endnu stærkere ud til forbrugerne.

Han har gennem sin erfaring som partner i en International rådgivnings- og træningsvirksomhed, og som tidligere ansat i Arla Foods, observeret, at det generelt er udfordrende at differentiere sig i markedet, og ikke mindst sælge budskabet omkring sundhed, næringsindhold, klima, miljø og dyrevelfærd.

– Kvalitet koster, men hvis forbrugeren ikke forstår det, eller ikke kan se det konkrete udbytte det giver dem og vores samfund, så vælger de naturligvis noget andet. Vi skal blive meget bedre til at kommercialisere de fantastiske fødevarer vi har, og det glæder jeg mig til at bidrage til, siger Carsten Lass.

Læs også: Kan Danmarks madildsjæle stå i spidsen for verdens 4. madrevolution

Bringer det livsglæde?

Henriette Horn Laustsen er i dag direktør og stifter af FoodValue Aps, der hjælper fødevarevirksomheder med at skabe værdi indenfor strategi, innovation & kategoriudvikling samt eksekvering af alle 3 områder.

Henriette har +25 års erfaring fra fødevarebranchen. Blandt andet som tidligere Director for Innovation & Kategori hos Løgismose Meyers. Derudover har hun været investor i en plantebaseret start-up virksomhed, der blev solgt til Good Food Group, hvor Henriette blev kommerciel Direktør.

– Sammen med Verdens Bedste Fødevarer, glæder jeg mig rigtig meget til at fortsætte mit virke med at formidle, udvikle og bidrage til at styrke Danmarks position på landkortet som havende verdens bedste fødevareerhverv, siger Henriette Horn Laustsen.

Hun mener, at vigtige parametre for fortællingen er værdiforædling, kvalitet og evnen til at gøre sig umage.

– Værdiforædling er med til at skabe en forskel. Men den skal kommunikeres, for at den får en effekt. Kvalitet handler om råvarer og håndværk; smager det godt? Bringer det livsglæde? I første omgang er det indkøberne og i sidste ende forbrugerne, der bestemmer, om der er tale om kvalitet. Men har man gjort sig umage, kommer man langt. Opgaven ligger så i at kunne kommunikere denne forskel, så forbrugerne også forstår det, når de står i butikken og skal vælge mellem et hav af produkter. Kommercialisering af alle de spændende tiltag, der ligger forude, glæder jeg mig rigtig meget til at være en del af, siger Henriette Horn Laustsen.

Vil gøre forbrugere mere bevidste

Jakob Skriver er til dagligt General Manager for Danmark i logistik virksomheden Gordon Delivery, som i Sverige har haft massiv succes med udbringning af fødevarer og nu er godt i gang med at erobre det danske marked.

Jakob har de seneste 12-15 år haft adskillige job- og konsulentopgaver i dagligvaresektoren og ser nu med sin rolle i Gordon Delivery en gylden mulighed for at være med til at løse en vigtig del af udfordringen med at få friske råvarer – og dagligvarer generelt, leveret direkte til kunderne.

– Sammen med Verdens Bedste Fødevarer får jeg en endnu stærkere platform til at være med til at påvirke flere vigtige dagsordener. At være med til at udbrede budskabet om og kendskabet til Danmarks helt fantastiske råvarer og fødevarer gennem ærlige og gennemsigtige fortællinger som har så vanskeligt ved at nå fra producenten og ud til forbrugeren. Og ikke mindst at få forbrugeren til at blive langt mere bevidst om, hvad det er, de skal være opmærksomme på, i deres valg af dagligvarer. En opgave jeg glæder mig meget til at være med til at løfte.

Kontakt og hør mere om kurser

Verdens Bedste Fødevarer vil i den kommende tid kommunikere yderligere om kurser, der kan hjælpe fødevareproducenter i alle dele af fødevarekøden med at kommercialisere de bæredygtighedstiltag, de gør.

For yderligere information kan du kontakte:

Henriette Horn Laustsen: HHL@foodvalue.dk

Carsten Lass: Attitude2perform@gmail.com

Steffen Andersen: steffen.andersen3@gmail.com, 33969301

Skal vi fortælle din gode historie?

Verdens Bedste Fødevarer tilbyder hjælp til at få fortalt de mange gode historier om danske fødevareproducenters anstrengelser for at gøre ting bedre for: Miljø, klima, natur, dyrevelfærd og arbejdsmiljø.

Læs mere om tilbuddet her: “Skal vi hjælpe med at fortælle din gode fødevarehistorie?

Bliv medlem

I Verdens Bedste Fødevarer tror vi på, at danskerne vil støtte massivt op om danske kvalitetsfødevarer. Ligesom vi støtter op om et bæredygtigt og velfungerende fødevareerhverv. Derfor håber vi, du også vil blive medlem i Verdens Bedste Fødevarer

Medlemskaber for 1 år
Studerende og pensionister 150 kr
Private 300 kr
Mindre virksomheder 1000 kr.
Større virksomheder 5000 kr.
Iværksættervirksomheder (under fem år) 500 kr.
Unge under 18 år – Gratis

Meld dig til her: Tilmelding

(Visited 92 times, 1 visits today)

Del artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email