Bæredygtighed er vigtigere end pris

“Bæredygtighed er vigtigere end pris”

Bæredygtighed er vigtigere end pris. Det mener knap halvdelen af verdens internationale beslutningstagere inden for landbrugs- og fødevaresektoren.

Af Felix Stark på baggrund af pressemeddelelse fra Food Nation Danmark og input fra DI Fødevarer (medlem i VBF).

Tilmeld gratis nyhedsbrev!

8 ud af 10 internationale beslutningstagere inden for landbrugs- og fødevaresektoren mener, at bæredygtighed vil blive vigtigere for deres virksomhed i de kommende år.

Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for det et offentlig-privat partnerskab Food Nation Denmark.

1.229 internationale beslutningstagere i fødevaresektoren har svaret, og 70 procent af dem mener, det er nødvendigt at have bæredygtige produkter og løsninger, hvis man ønsker langsigtet vækst.

Undersøgelsen er en del af Food Nations årlige imageanalyse, og den viser, at bæredygtighed er blevet et endnu vigtigere eksportparameter på tværs af seks centrale eksportmarkeder; USA, UK, Tyskland, Kina, Indien og Japan. 44 procent af beslutningstagerne svarer ligefrem, at bæredygtighed er vigtigere end pris og øvrige handelsparametre.

– Når næsten halvdelen af beslutningstagerne peger på, at bæredygtighed er vigtigere end pris eller andre handelsparametre, er det en oplagt mulighed for danske virksomheder til at fortælle om deres konkrete bæredygtige indsatser i forretningen, siger Lise Walbom, CEO i Food Nation.

Læs også: Udlændinge skal se dansk fødevareekspertise i Aarhus

Klima står ikke højest

Rynkeby i Ringe på Fyn.
Rynkeby i Ringe på Fyn er eksempel på en dansk virksomhed, der producerer med højteknologiske hjælpemidler. Foto: Food Nation

Beslutningstagerne i undersøgelsen forbinder i højere grad bæredygtighed med bæredygtig brug af ressourcer, f.eks. reduktion af vand og el samt mere genbrug i produktionsprocessen, end reduktion af CO2 aftryk. 55 procent af beslutningstagerne peger på, at produkter og løsninger fra den danske fødevareklynge er blandt de mest bæredygtige i verden.

– Den danske landbrugs- og fødevaresektor er en central del af løsningen, når vi skal finde nye bæredygtige måder at producere på. Rapporten slår fast, at danske fødevareproducenter har et stærkt internationalt image, som de kan drage yderligere fordel af som leverandører af bæredygtige produkter og løsninger til hele værdikæden, siger Lise Walbom.

I DI Fødevarer er branchedirektør Leif Nielsen begejstret for undersøgelsens resultater.

– Danske fødevarer er ikke kendte for at være billige. Til gengæld har de høj kvalitet og er sikre at spise. Og de internationale beslutningstageres øgede fokus på bæredygtighed og klimaeffektivitet vil for mange af vores medlemmers kunder blive endnu en grund til at vælge dansk, siger Leif Nielsen.

Læs også: Tivoli vil vise gæster, at dansk landbrug er i verdensklasse

Bliv medlem

Vi tror på, at danskerne vil støtte massivt op om danske fødevarer. Derfor håber vi, du også vil blive medlem i Verdens Bedste Fødevarer.

Medlemskaber for 1 år
Studerende og pensionister 150 kr
Private 300 kr
Virksomheder 5000 kr.
Iværksættervirksomheder (under fem år) 500 kr.
Unge under 18 år – Gratis

Meld dig til her: Tilmelding

(Visited 52 times, 1 visits today)

Del artikel