Skrevet den 08. jan 2013

Verdens ringeste sælgere

Hvor mange sælgere har mon succes med at fortælle deres kunder, at de skal stikke piben ind og købe de produkter, de får tilbudt, uanset at de ikke er tilfredse med dem? 64-hippierDet kan ikke være mange, og jeg tvivler på, at fremgangsmåden står i nogen lærebøger. Men en del danske landmænd tror tilsyneladende, at det er den rigtige fremgangsmåde.

Hippier bruger også penge. Sælg dem en vare, de bliver glade for!
Hippier bruger også penge. Sælg dem en vare, de bliver glade for!

Selv om en stor del af den danske befolkning giver udtryk for, at de ønsker sig mere natur, bedre dyrevelfærd, mere økologi, renere vand og meget andet godt, insisterer en stor gruppe af landmænd på, at de bare skal holde sig orienteret om, hvor godt det allerede gøres, for så ville de ikke beklage sig så meget.

Det kan godt hænde, at salgsstatistikkerne fortæller en anden historie. At danskerne alligevel vælger det billige, når de står ved kølemontren. Men det er faktisk ligegyldigt i sammenhængen. En god sælger ville forstå at fortælle historien om, at den konventionelle fødevare også indebærer mere natur, bedre dyrevelfærd, mere økologi, renere vand og meget andet godt. I stedet for at sige til forbrugerne (som i dette tilfælde også er vælgerne), at de godt kan kigge langt efter flere tiltag af den slags, hvis de vil bevare en dansk fødevareproduktion.

Det burde også være muligt at fortælle den gode historie, for de fleste forbrugere vil rigtig gerne tro på den, og der er rigtig mange gode historier at fortælle om den danske fødevareproduktion. Desværre også nogle dårlige, og så længe der er bønder, der insisterer på at bede de “hellige Københavnere” om at lukke røven og se virkeligheden i øjnene, vil det være de dårlige historier, der bliver fortalt først. Det er nemlig også “hellige københavnere”, der laver nyhederne.

Se mere om http://verdensbedstefodevarer.dks formål her http://verdensbedstefodevarer.dk – åbent brev.

Følg os!