Skrevet den 24. nov 2012

Kommunikation med bevidste udeladelser

Jeg erkender, at jeg har været hamrende naiv i det meste af mit liv. Det er nemlig først i mine 30ere gået op for mig, hvor mange bevidste udeladelser langt de fleste organisationer (jeg kan ikke komme i tanke om undtagelser på stående fod men lader mig gerne korrekse) bevidst benytter sig af.

Det er først nu gået op for mig, at medlemmernes interesse er den bagvedliggende begrundelse for alle udtalelser. Det gælder, uanset om man kigger på Landbrug & Fødevarer, Anima, DN, DB, Bæredygtigt Landbrug og hvad der ellers findes af organisationer derude. Det samme gælder for de politiske partier, og, tragisk nok, for os alle som enkeltindivider.

Hvis mine unger gerne vil have en slikkepind, fortæller de ikke, at de lige har fået en af mor. Og hvis jeg vil have et blowjob, fortæller jeg det ikke, hvis jeg ikke har været i bad i to dage. Det er ganske naturligt, logisk og indlysende, og jeg kan undre mig over, at det ikke er gået op for mig før, hvor entydigt vi kommunikerer, når vi vil opnå noget.Bøvlet er, at det i reglen er temmelig kortsigtet. Der er en overvejende sandsynlighed for, at der går længere tid, før jeg får det næste blowjob, når jeg har forholdt en væsentlig information, og man kunne ønske sig, at de kortsigtede behov til tider blev tilsidesat til glæde for en mere langsigtet behovsopfyldelse.

Søren Gade og Lars Løkke Rasmussen. Det er Gade til venstre. Foto:Jens Astrup
Søren Gade og Lars Løkke Rasmussen. Det er Gade til venstre. Foto:Jens Astrup

Et eksempel på modstridende interesser og gensidig udelukkelse af fakta kan findes i den yderst velskrevne og sjældent bramfri kronik fra Landbrug & Fødevarer Dyrevelfærd er også et spørgsmål om marked.

I kronikken fremfører direktør Søren Gade det argument, at det er svært at sælge økologisk mælk, og at landmænd, der ønsker at lægge om til økologisk produktion får besked om, at markedet er mættet. Det er rimeligvis sandt, og de økologiske mælkeproducenter har da også kørt med betydelige underskud i et stykke tid. Men Søren Gade undlader behændigt at nævne, at selskabet Friland, som hører under Danish Crown, søger nye leverandører af økologisk svinekød.

Et argument, som Kjeld Hansen til gengæld fremførte for sin sag, da han holdt foredrag på Københavns Hovedbibliotek – uden at nævne situationen på mælkemarkedet. Pointen er, at de ofte ekstremt komplicerede sammenhænge, der styrer indkøb og produktion, ofte forenkles og forsimples for at fremme bestemte holdninger. Det er nødvendigt, fordi komplicerede sammenhænge og uklare budskaber ikke ofte finder vej til avisernes spalter, og folk har sjældent tålmodighed og interesse nok til at orientere sig i dem, hvis det skulle lykkes. Det er vilkår, som jeg ikke kan se nogen vej ud af. Den eneste forhåbning, jeg kan ytre, er ønsket om, at flere tager det til efterretning, at verden ikke kan deles op i klare budskaber, og at der næppe kan findes entydige sandheder på særlig mange problemstillinger. Hvis nogen.

Læs også: Hvem vil forandre sig selv? og http://verdensbedstefodevarer.dk, hvis du vil vide, hvad dette projekt går ud på.

Følg os!