Danske ingredienser på påskebordet

Verdens påskeborde er fyldt med danske ingredienser

Når verdens kristne og jødiske befolkning sætter sig til påskebordet, er der danske ingredienser i det meste. Food Nation viser nogle af ingredienserne frem i en ny brandingfilm. 

Af Felix Stark på baggrund af materiale fra Food Nation Denmark. Tekst må frit downloades og redigeres efter god journalistisk praksis. Download brandingfilmen og fotos her. 

Tilmeld gratis nyhedsbrev!

I de kommende dage sætter store dele af verdens befolkning sig ved påskebordet. I Danmark svælger vi i sild, æg, rugbrød, spegepølser, mayonaisse, osteplatter og meget mere. I andre lande står menuen ofte på traditionelle påskeretter, der ofte indeholder æg. I Polen indeholder påskeretterne ofte rugmel. Italienerne svælger i lam, der ofte følges af en suppe med kål og pølse. Litauerne synes godt om kartoffelpølse. 

Jøderne, der ikke fejrer påske på grund af Jesu korsfæstelse men som fejring af folkets frigørelse fra slaveriet i Egypten, spiser også æg. Dertil kommer ”gefillte Fisch”, usyret brød (uden gær) og meget mere. 

Og så er der selvfølgelig alle kagerne! Marcipanlam i Italien. Æggelikørkage i Tyskland. Og ja selvfølgelig – påskeæg og harer af chokolade. 

Læs også: Vi skal lave 10.000 års mad på fyrre år – tal mere om det

Danske ingredienser overalt

De, der sætter sig ved disse påskeborde, vil med stor sandsynlighed samtidig få sig en god portion danske ingredienser med på gaflerne. 

Food Nation Denmark har netop udgivet en ny brandingfilm for den samlede danske ingrediensbranche, der viser nogle af de danske løsninger, der bidrager til alt fra øget fødevaresikkerhed, kvalitet, sporbarhed, effektivitet og forbedret arbejdsmiljø til reducering af fødevaretab, optimering af sidestrømme samt positive bidrag til den grønne omstilling.

– Bakterier, proteiner, naturlige farvestoffer og andre ingredienser repræsenterer nogle af de største muligheder for forbedringer, verdens fødevareproduktion kan gøre. Den danske ingrediensbranche er i særklasse på området, og vi kan virkelig godt tillade os at være stolte af de landvindinger, branchen har gjort. Samtidig er indtjeningsmulighederne virkelig gode. Når man taler om danske højværdivarer, er ingredienser blandt de mest værdifulde, siger branchedirektør Leif Nielsen, DI Fødevarer.

Artiklen fortsætter efter filmen

Mælkesyrebakterier til bacon og spegepølse

I december 2020 fremlagde Food Nation tillige et såkaldt white paper med eksempler på fra branchen. De virksomheder, der tages udgangspunkt i, tæller AAK Denmark A/S, Cp Kelco A/S, Danish Protein Innovation, Danish Technological Institute, Dupont Nutrition & Biosciences, Hamlet Protein A/S, Palsgaard A/S, Chr. Hansen A/S, Arla Foods Ingredients Group med flere. 

Desuden repræsenterer organisationen Marine Ingredients Denmark de danske fiskeingrediensvirksomheder TripleNine og FF Skagen, der skaber klimavenlige arbejdspladser i danske udkantskommuner gennem produktion af fiskemel og – olie lavet primært af restfisk fra bæredygtige fiskekilder. 

Men selvom fisk er en meget benyttet råvare på påskebordene, er det måske især verdens osteborde, der nyder godt af de danske ingredienser. Ingredienser fra Chr. Hansen bliver hver dag året rundt spist af 1 milliard mennesker. Især gennem mælkeprodukter som ost og yoghurt. I whitepaperet fortæller virksomheden om mælkesyrebakterier, der på samme tid begrænser madspild og beskytter mod skadelige bakterier i blandt andet bacon og spegepølse

Branchen er central i grøn omstilling

Lise Walbom food nation Denmark
Lise Walbom er direktør i Food Nation Denmark, der hjælper dansk fødevareeksport.

Den danske ingredienssektor er internationalt orienteret, og har en lang tradition for et stærkt samarbejde med globale foder- og fødevareproducenter. Alt sammen baseret på et konstant fokus på innovation i samarbejde med danske universiteter.

– Vi ved at efterspørgslen efter bæredygtige løsninger stiger, og den samlede fortælling om ingrediensbranchen kan bruges aktivt i eksportarbejdet hos virksomheder, organisationer og myndigheder til at øge det internationale kendskab til den danske ingrediensbranche som en central spiller i en grøn omstilling, siger Lise Walbom, CEO i Food Nation.

Læs også: Sammen om den gode fortælling om danske fødevarer

Skal vi fortælle din gode historie?

Verdens Bedste Fødevarer tilbyder hjælp til at få fortalt de mange gode historier om danske fødevareproducenters anstrengelser for at gøre ting bedre for: Miljø, klima, natur, dyrevelfærd og arbejdsmiljø.

Læs mere om tilbuddet her: “Skal vi hjælpe med at fortælle din gode fødevarehistorie?

Bliv medlem

I Verdens Bedste Fødevarer tror vi på, at danskerne vil støtte massivt op om danske kvalitetsfødevarer. Ligesom vi støtter op om et bæredygtigt og velfungerende fødevareerhverv. Derfor håber vi, du også vil blive medlem i Verdens Bedste Fødevarer

Medlemskaber for 1 år
Studerende og pensionister 150 kr
Private 300 kr
Mindre virksomheder 1000 kr.
Større virksomheder 5000 kr.
Iværksættervirksomheder (under fem år) 500 kr.
Unge under 18 år – Gratis

Meld dig til her: Tilmelding

(Visited 265 times, 1 visits today)

Del artikel