Steffen Andersen, formand for VBF, på Bornholm

VBF skal lære bornholmske madildsjæle at tjene mere på mad

Mange bornholmske madildsjæle laver hårdt arbejde uden den store gevinst. Med hjælp fra Verdens Bedste Fødevarer kan de nu lære at sælge historien og øge bundlinjen.

Bornholm er allerede lands- og verdenskendt for sine fødevarer. Men for mange af ildsjælene bag, er det hårdt arbejde uden den store gevinst. Det skal der nu laves om på gennem projektet ”Sælg historien – Øg bundlinjen”, som skal styrke den bornholmske fødevarefortælling og lokaludvikling med et forløb, der skal hjælpe lokale producenter med at knække koden til at sælge deres produkter.

Igennem forløbet, som er støttet af Sparekassen Bornholms Fond, lærer producenterne at fortælle og sælge – ikke blot deres produkter, men historien bag.

Bag projektet står Business Center Bornholm, Verdens Bedste Fødevarer og Gourmet Bornholm, og det er det første af sin slags, hvor Verdens Bedste Fødevarer sætter fokus på fødevaresalg i en hel region.

Formand i Gourmet Bornholm, Allan Senger Svendsen, er utrolig glad for samarbejdet og det nye projekt. Han udtaler:

– Det er fantastisk at vi kan kombinere vores kræfter og med støtte fra BCB og Sparekassen Bornholms Fond sætte ind der, hvor det hjælper nogle af vores fødevareproducenter allermest; nemlig ved at styrke deres salg og deres historiefortælling.

To forløb og lavpraktiske løsninger

Projektet kører fra november til marts i to forløb: Et kortere for en større gruppe, samt et længere og mere intensivt for en mindre gruppe fødevareproducenter.

Gennem forløbet arbejdes der med lavpraktiske løsninger, der kan få ildsjælene og de gode fortællinger frem i lyset, så producenterne kan styrke salget og væksten i den enkelte virksomhed og fødevareerhvervet generelt.

Steffen Andersen
Steffen Andersen, formand for Verdens Bedste Fødevarer, har mange års erfaring med salg af fødevarer

Bag forløbene står Steffen Andersen, formand for VBF og bestyrelsesmedlem Carsten Lass. Begge har mange års erfaring og stærk passion for netop fødevarer, historierne bag – og hvordan man gør det til en sund forretning.

– Carsten og jeg har de sidste 15 år hjulpet kommercielle virksomheder med at sætte deres viden i struktur. Det hjælper med at udvikle en stærk historie, der skaber værdi for kunden. Uanset om det er en grossist, distributør, detailhandlen eller en slutkunde. Ved at udvikle forhandlingsrummet med kunden øger vi markant sandsynligheden for øget omsætning og bundlinje,” siger Steffen Andersen.

Læs også: Trænede fødevaresælgere kan tjene penge på bæredygtighed

Fortællingen skal stå knivskarpt

Hos Business Center Bornholm er der også stor tilfredshed med samarbejdet. Det er utroligt vigtigt at vi bliver ved med at støtte og styrke de lokale producenter inden for fødevarer, så de kan fortsætte deres gode udvikling, påpeger erhvervschef Christa Lodahl:

– Bornholm er kendt for fødevarer af højeste kvalitet, både nationalt og internationalt. Men det er én ting at sælge sine egne varer over disken eller på et lokalt marked. Noget helt andet er at få historien fortalt, når man ikke selv står der til at fortælle den. Det kræver, at fortællingen står knivskarpt. Det vil vi gerne hjælpe vores lokale producenter med gennem forløbet, hvor fokus er at øge bundlinjen for producenterne, siger Christa Lodahl.

Projektet har allerede åbnet for tilmeldinger her: Sælg historien – Øg bundlinjen

Yderligere info:

– Forløbet ” Sælg historien – Øg bundlinjen” kører i to spor: Et kortere forløb den 10. og 11. november, samt et længere forløb for 8 lokalefødevareproducenter. Det løber fra november til marts.

– Steffen Andersen (tidl. Senior Vice President i Arla Foods 2008-2021) og Carsten Lass (tidl. Global Advisory Lead, Arla Foods) fra foreningen Verdens Bedste Fødevarer guider og underviser producenterne igennem forløbet.

– Læs mere om det korte forløb på Business Center Bornholms Hjemmeside.

– Kontakt Gourmet Bornholm for information om det længere forløb.

– Projektet er støttet af Sparekassen Bornholms Fond.

Læs også: Landbrugsprodukter skal sælges som vin

Skal vi fortælle din historie om mad?

Verdens Bedste Fødevarer tilbyder hjælp til at få fortalt de mange gode historier om, hvordan danske fødevareproducenter gør ting bedre for: Miljø, klima, natur, dyrevelfærd og arbejdsmiljø.

Læs mere om tilbuddet her: “Skal vi hjælpe med at fortælle din gode fødevarehistorie?

Bliv medlem

I Verdens Bedste Fødevarer tror vi på, at danskerne vil støtte massivt op om danske landbrugsprodukter. Ligesom vi støtter op om et bæredygtigt og velfungerende fødevareerhverv. Derfor håber vi, du også vil blive medlem i Verdens Bedste Fødevarer

Medlemskaber for 1 år
Studerende og pensionister 150 kr
Private 300 kr
Mindre virksomheder 1000 kr.
Virksomheder 5000 kr.
Iværksættervirksomheder (under fem år) 500 kr.
Unge under 18 år – Gratis

Meld dig til her: Tilmelding

Del artikel