Direktørers bonusordninger vil få danske fødevarer i målmed bæredygtighed, mener Steffen Andersen.

”Jeg er pavestolt af mine mere end 25 år i Danmarks animalske produktion”

Steffen Andersen formand i VBF
Steffen Andersen er formand i VBF. Foto: Tom McKenzie

Der er stor grund til at være stolt af Danmarks animalske produktion, sagde VBF formand til Farmvision netværk. Peter Kiær, formand for Bæredygtigt Landbrug, var ”dybt imponeret”.

Af Felix Stark, stifter af Verdens bedste Fødevarer og kommunikationsansvarlig for farmvision netværket. Artikel og billeder kan frit downloades og gengives med kildeangivelse og efter god journalistisk praksis. Foto og video af og med Steffen Andersen: Tom McKenzie

Tilmeld gratis nyhedsbrev!

Der er stor grund til at være stolt af Danmarks fødevareproduktion. Også den animalske. Men erhvervet er ikke dygtigt nok til at få fortalt hvorfor, og folkestemningen får lov at have for meget at skulle have sagt.

Det fortalte nyvalgt formand for Verdens Bedste Fødevarer, Steffen Andersen, da han holdt oplæg for medlemmerne af landbrugsnetværket Farmvision.

– Forbrugerne ved nærmest intet om mad. Hvis du giver dem valget mellem sukker, meget sukker og forfærdelig meget sukker, vælger de det sidste, og fødevareindustriens sælgere og indkøbere er parate til at levere, sagde Steffen Andersen.

Leveringsvilligheden skyldes ikke mindst, at fødevareindustriens indkøbere, sælgere og markedsføringsfolk heller ikke ved noget om madens kvaliteter.

– Jeg har været 46 år i fødevarebranchen med afstikkere til blandt andet tobaksindustrien og andre industrier. Alle andre steder har jeg skullet vide noget om råvarens kvaliteter. Det er der aldrig nogen, der har spurgt mig om i fødevarebranchen, sagde Steffen Andersen.

Læs også: Uvidende forbrugere lader sig bespise af uvidende sælgere

Proof of concept fra Arla

Det prøvede han at lave om i sin tid i Arla, hvor han havde ansvar for salget i i de 120 lande, der ikke var valgt som strategiske nøglemarkeder.

– Vi uddannede sælgerne, så de kunne gå ind og udfordre indkøberne. Fx: ”Der står på jeres hjemmeside, I går op i dyrevelfærd. Hvordan gør I det? Her er vores produkt, der sikrer, at I lever op til ordene på den og den måde. Når det så gik op for indkøberne, forstod de ved møder med andre sælgere at spørge ind til det samme, og når det så gik op for dem, at de ikke kunne svare, blev valget af leverandør selvfølgelig os. I så høj grad, at vi af supermarkederne blev udnævnt som bedste leverandør i lande som Spanien, Grækenland og Norge, sagde Steffen Andersen.

For at udbrede kendskabet til de uddannelsesmetoder, Steffen Andersen har praktiseret i Arla og vil udbyde via foreningen Verdens Bedste Fødevarer, har han skrevet bogen ”Sælg historien” rettet mod sælgere og markedsføringsfolk, hvor Carsten Lass, et andet nyt bestyrelsesmedlem i Verdens Bedste Fødevarer, har skrevet kapitlet om salgsteknik, der vækker behovet for bæredygtighed i indkøberen – og leverer løsningen.

Læs også: Ny bestyrelse i VBF: Kurser skal lære fødevarebranchen at tjene penge på bæredygtighed

Animalsk protein skal brandes på sundhed

Steffen Andersen påpegede i sit indlæg, at sundhed i fødevarer er og vil blive et voksende behov, som især animalske producenter skal være helt oppe på tæerne for at kunne levere på. Han fortalte, at han i sin tid i Arla har set eksempler på, hvordan animalske proteiner har udvirket mirakler for blandt andet børn i Bangladesh, der på bare 14 dage med mælkeproteiner tilført kosten på mirakuløs vis er blevet langt mere modtagelige for undervisning. Ikke mindst fordi manglen på fedtstofferne fosfolipider har hæmmet dem.

– Et animalsk protein er i gennemsnit 60 procent mere næringstæt end et planteprotein, og jeg er 100 procent sikker på, at nogen på et tidspunkt kommer til at dividere næringstætheden på et animalsk op mod klimapåvirkningen, så de ligesom FN opdager, at man ikke kan dømme dyr ude af fødevareproduktionen. Det er fakta, og det skal sidde på rygraden af enhver person, der beskæftiger sig med produktion og salg af animalske produkter, sagde Steffen Andersen.

Han mener, at dansk produktion af – også kød – skal gå en fremtid i møde, hvor vi kan brødføde op mod 50 millioner mennesker.

– Vi kan gå med forrest i udviklingen af moderne teknologi, og vi skal være stolte af at kunne brødføde en verden, der er beboet af næsten lige så mange mennesker, som der har boet på planeten indtil nu. Jeg er personligt pavestolt af mine 25 mere end 25 år som beskæftiget med dansk animalsk produktion, sagde Steffen Andersen.

Artiklen fortsætter under videoen

Gå forrest – ellers kommer lovgivningen

Han mener, at detailhandelen, fødevareindustrien og råvareproducenterne i langt højere grad skal arbejde sammen om at skabe en udvikling, hvor forbrugerne bliver præsenteret for – og betaler for – ansvarlige fødevarevalg.

– Hvis ikke de gør det, så kommer lovgivningen. Sådan er det, og sådan har det altid været. Derfor vinder man mest ved selv at gå forrest. Jeg mener, rammerne for en renæssance af dansk fødevareproduktion er skabt i det roadmap, der er udarbejdet af partnerskabet Agrifoodture.

– Man kan lige så godt indrette sig på, at der også kommer lovkrav om, at fødevarevirksomheder uddanner deres sælgere i at vide, hvad de sælger. Der er allerede massive EU-krav på vej til afrapportering af virksomheders positive og negative påvirkning af verden. Den viden, som vil skulle indsamles her, skal sælgeren naturligvis uddannes i at kunne bruge i salgsøjemed. Det kan blive et lovkrav, men jeg mener, man bør sætte ind før, så de kræfter, der alligevel skal bruges til afrapportering, også bliver brugt på at forbedre salget, sagde Steffen Andersen.

Læs også: Stryhns og Carlsberg viser veje til grøn omstilling

Peter Kiær vil tage mod hjælp

Oplægget fra Steffen Andersen førte til mange spørgsmål fra tilhørerne, hvor blandt andet landbrugsmægler Elsemaria C. Andersen, Property Advice, gerne ville vide, hvordan landmænd kan blive bedre til at fortælle om den kvalitet, de leverer.

– Vi har tilbudt landmænd i Nordsjællands Landboforening og Landbonord, at vi vil lære dem, hvordan man tænker, når det er kommercielt. De tænker stadig over det. Der hersker simpelthen en kultur, hvor der er et potentiale for forbedring ift. at ville vide noget om det kommercielle. Så længe den ikke er der, giver man jo detailhandelen fuldstændig frit spil til at gøre som den vil, svarede Steffen Andersen.

Peter Kiær, formand for foreningen Bæredygtigt Landbrug, var dybt imponeret over oplægget fra Steffen Andersen, og han var selv klar til at tage imod den hjælpende hånd, han fik tilbudt fra formanden fra Verdens Bedste Fødevarer.

– Vi landmænd har stort ansvar overfor forbrugerne. Og det nytter ikke kun at være gode landmænd. Der er vi nødt til at lave nogle alliancer, og det skal vi have noget hjælp til. De fleste landmænd har desværre givet op. Men det er op til hver enkelt landmand at lave om på. Han skal have noget hjælp. Men ansvaret ligger på landmanden, sagde Peter Kiær.

Elsemaria C. Andersen meldte efter oplægget sin virksomhed ind i Verdens Bedste Fødevarer. Er du medlem af Farmbrella kan du se fulde videoer fra netværkets møder.

Bliv medlem

I Verdens Bedste Fødevarer tror vi på, at danskerne vil støtte massivt op om danske kvalitetsfødevarer. Ligesom vi støtter op om et bæredygtigt og velfungerende fødevareerhverv. Derfor håber vi, du også vil blive medlem i Verdens Bedste Fødevarer

Medlemskaber for 1 år
Studerende og pensionister 150 kr
Private 300 kr
Virksomheder 5000 kr.
Iværksættervirksomheder (under fem år) 500 kr.
Unge under 18 år – Gratis

Meld dig til her: Tilmelding

(Visited 462 times, 1 visits today)

Del artikel