irma-pigen

Landmænd bør flage på halv for Irma-pigen

Irma-pigen har i mere end 100 år været et forbillede for madkøbmandskab, der sikrede høj afregning for kvalitet. Hendes død vil være et kæmpe tab for dansk mad.  

Af Steffen Andersen, formand i VBF. Kontakt: steffen@vbfmedier.dk eller telefon 21741076

Tilmeld gratis nyhedsbrev!

Tag ikke fejl: Coop’s beslutning om at lade Irma-pigen afgå ved døden er  superrationel. Coop ejer Irma og svære beslutninger om Irmas skæbne respekterer jeg og bakker op om, hvis jeg ikke selv aner skyggen af strategisk mulighed for andet.

tjene penge på bæredygtighed
Kontakt: steffen@vbfmedier.dk eller telefon 33969301

Men i mere end 100 år har hun været et forbillede for overgangen fra indkøb hos mindre købmænd og specialhandel til salg gennem supermarkedskoncepter.

På den måde er hun  landbrugets og især de mindre og specialiserede fødevarevirksomheders vigtige salgskanal i Danmarks eneste metropol. Irma har nemlig særegen fokus på at holde værdi og kvalitet i vores mad i højsæde. Andre sørger for at holde fokus på prisen. God balance.

Hvis ikke det kan lade sig gøre for et dansk supermarked med hovedfokus på København og opland at køre en forretning med salg af højværdivarer med fokus på dyrevelfærd, klima, natur, miljø, smag og sundhed, hvor skal det så kunne lade sig gøre?

Hvilken detailkæde kan ellers gå i spidsen med godt købmandskab, der forklarer forbrugerne, hvorfor en Riberhus ost er værd at betale mere for end en mere anonym ost?

Hvilke detailkæder har ellers formået at uddanne deres butiksansvarlige og alt personale ’på gulvet’ til at være personlige og nysgerrige med ønske om at vide noget om maden?

Læs også: Trænede fødevaresælgere kan tjene penge på bæredygtighed

Verdens bedste fødevarer lukkes ned

Landbrug, fødevareindustri & detailhandel bakser med at kommercialisere bæredygtighed, så kunderne i butikkerne ser en ide i at investere i bæredygtighed. Og ikke mindst investere i mærkevarer og butikskoncepter, der emmer af bæredygtighed. Som Irma.

Og så lukker Irma.

Den første supermarkedskæde der troede på bæredygtighed. Og det mærke i Danmark, der for sine kunder står for:

Økologi,

Klima,

Biodiversitet,

Arbejdsmiljø,

Dyrevelfærd,

Sundhed,

Smagsoplevelser

Udstrakt fravalg af slik som impulsprodukter ved kassen.

Og:

Rigtig pris på ovenstående.

Kort sagt: Når Irma lukkes, lukker vi for Verdens Bedste Fødevarer, for tro mig: Der findes ingen bedre end Irma.

I folkemunde kaldes det at blive ‘slået hjem i Ludo’. Altså for hele fødevarebranchen, de handlende og forbrugerne (familier og børn).

Vi skal bruge flere penge på mad

I Irma kunne man over tid blandt de mest engagerede butikskunder i Danmark løbende 1:1 have målt, hvordan og hvorfra den ansvarlige æstetiske adfærd kommer. Den viden kunne skaleres op og nænsomt og respektfuldt fremmes blandt kunder i resten af supermarkedskædernes koncepter i Danmark.

For noget skal gøres, hvis vores madindkøb ikke skal være et fortsat ræs mod prisbunden.

I 1950’erne brugte en husstand 54 procent af indtægten efter skat på mad. Halvdelen af husstandens penge. Nu er det faldet til 9 procent. 0,9 krone for hver 10 kroner til rådighed. Pr husstand 37.000 kroner om året. Det er i hovedsagen en god ting, for det betyder, at vi har fået bedre råd. Men hvis nu Irma var ca. 10 procent dyrere end andre butikker, så skulle hver familie hoste op med ca. 300 kroner ekstra pr. måned, hvis alle indkøb skete i Irma.

Det siger sig selv at, hvis man elsker Irma må man (næsten) altid handle der. Og hvis man har et ønske om at støtte og fremme ”den gode mad”, så kan det godt lade sig gøre for de fleste. Vi skal og bør bruge flere penge på mad, og de fleste af os kunne godt prioritere det.

Mad kommer ind i kroppen

Men vi glemmer det lidt i det daglige. Hvilket er lidt besynderligt, når man som jeg følger debatten og bemærker, hvor stærkt mange giver udtryk for, at madproduktion skal ske, så den tager større hensyn til jord, dyr og mennesker. Og ”sundhed” – i form af fitnesscentre, kosttilskud og slankekure – tager væsentlige beløb ud af danskernes forbrug.

Det er som om, mange af os glemmer, at den mad, vi spiser hver eneste dag, kommer ind i kroppen og sikrer, at vi kan leve godt og længe. I hvert fald glemmer vi det, når vi står ved køledisken og skal vælge mellem friske råvarer til et helstøbt måltid med vigtige byggesten eller billigere varer, med sødt, salt fedt og, sukker samt færdigretter med stort set ukendt indhold.

Hvad er vigtigere end mad? Intet.

Alligevel er Irma døden nær. Det er både trist og begrædeligt. Og fremfor alt et vink med en vognstang til hele fødevarekæden om, at salget af kvalitetsfødevarer skal have et stød med en hjertestarter, hvis vi skal gøre os håb om, at forbrugerne vil prioritere at investere i den mad, der gør verden af i morgen til et bedre sted, end den vi har i dag.

Bliv medlem

I Verdens Bedste Fødevarer tror vi på, at danskerne vil støtte massivt op om danske kvalitetsfødevarer. Ligesom vi støtter op om et bæredygtigt og velfungerende fødevareerhverv. Derfor håber vi, du også vil blive medlem i Verdens Bedste Fødevarer

Medlemskaber for 1 år
Studerende og pensionister 150 kr
Private 300 kr
Mindre virksomheder 1000 kr.
Virksomheder 5000 kr.
Iværksættervirksomheder (under fem år) 500 kr.
Unge under 18 år – Gratis

Meld dig til her: Tilmelding

(Visited 645 times, 1 visits today)

Del artikel