I dag er der opnået forlig om en folkeskolereform, der desværre ikke rykker nævneværdigt ved den bekymrende lave prioritering af faget hjemkundskab i skolen. Navnet ændres til madkundskab og det faglige indhold præciseres (jeg har ikke kunnet finde præciseringen – kan andre det?). Og så rykkes der en time fra de ældre klasser til de yngre. Det er en sørgelig underprioritering af et fag, der især i de yngste klasser kunne gøre en fantastisk forskel for danskernes verdensforståelse.
Landbrugslegetøj, komfurer, service og mad er uhyre brugt til børn, der endnu ikke er begyndt i skolen, og det er noget af det legetøj, de sætter allermest pris på (vil du have mælk i kaffen far, hvad siger grisen?). Men på et eller andet tidspunkt holder fødevareuniverset op med at blive anvendt i legen. Men mad, dyr og udeliv rummer en fantastisk inspirationskraft, og både i børnehaven og i skolen, ville ungerne have stor gavn af at have med emnerne at gøre. Det giver læring og forståelse for meget, uden at det føles kedeligt.
Så hvorfor er det, at man ikke sætter timer af i de mindste klasser til at komme på gårdbesøg og lave mad? Det kan sagtens kombineres med læring fra andre fag. Hvad står der i opskriften, hvor mange gram mel skal du bruge, hvordan formerer dyrene sig?
Det er, efter min erfaring, i de små klasser, at børnene er allermest nysgerrige, men de gider ikke sidde stille og læse i en bog. Det skal de selvfølgelig også vænnes til, men hvorfor ikke udnytte nysgerrigheden og lysten til at deltage i de voksnes projekter til at banke noget nyttig viden ind i knolden på ungerne. De vil elske det, og fremfor alt vil de blive mindre fremmedgjorte overfor råvarerne, når de bliver lidtældre og lærer at sige ad til alt. Hvis du også mener, fødevareforståelse burde opprioriteres som fag i folkeskolen, vil jeg sætte stor pris på et like på https://verdensbedstefodevarer.dk.
Læs her, hvordan vi skaber https://verdensbedstefodevarer.dk med hjælp fra ungerne!